خبرها و تازه های گیاهپزشکی

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
كنه گالي پسته
كنه گالي پسته
Eriophyes pistaciae
خانواده ي Eriophyidae
قسمت مورد تغذيه : جوانه هاي برگي انتهاي سرشاخه ها ، تغيير شكل برگها ، جادوي جادوگر(گالهاي جارويي)
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروانه ي آرد
پروانه ي آرد


Ephestia kuehniella
از خانواده ي pyralidae

زمستان به صورت لارو ولي در انبارهاي گرم بطور دائم فعال است .
لاروها از مواد آردي تغذيه مي كند و براي حفاظت خود يك پيله ي ابريشمي به دور خود تنيده و در داخل آن پنهان مي شوند .

لاروها قدرت جابه جايي و تغيير مكان نيز دارند و اغلب چنان آرد را مورد حمله قرار مي دهند كه غير قابل مصرف مي شود .

علاوه بر آرد از ميوه ي خشك و قارچ تازه و خشك هم تغذيه مي نمايند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
شب پره ي هندي
شب پره ي هندي
Plodia interpunctella
pyralidae

اين حشره در مرحله ي لاروي از محصولات غله اي ، بقولات ، گردو ، بادام ، پسته ، سبزيجات ، دانه هاي روغني و ... تغذيه مي كند.


لارو در درون پيله ي ابريشمي تبديل به شفيره مي شود.
در سال 2 تا 5 نسل دارد.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استانداردهاى ۵۶ سم محصول کشاورزى اعلام مى شود

استانداردهاى ۵۶ سم محصول کشاورزى اعلام مى شود

[FONT=&quot]وبلاگ تخصصی آفات[/FONT][FONT=&quot][/FONT] در راستاى تهیه استانداردهاى MRLهاى ملى (حداکثر میزان مجاز سموم شیمیایى) در محصولات کشاورزى، شناسنامه دار شدن محصولات تولید شده تولیدکنندگان الزامى است.محسن مروتى رییس بخش آفت کش هاى موسسه تحقیقات گیاه پزشکى کشور با اعلام این مطلب در گفت و گو باایانا، گفت: از آنجاییکه مصرف بیش از حد سموم شیمیایى در محصولات کشاورزى بر درخطر قرار گرفتن سلامت جامعه تاثیر بسزایى دارد، تهیه استاندارد، جهت میزان مجاز سموم در دستور کار این بخش قرار گرفت.وى افزود: پس از تلاش محققان این بخش، فرصت نهایى استانداردهاى سموم براى ۵۶ محصول کشاورزى که مشتمل بر ۲۸۰ استاندارد است تهیه و براى تایید نهایى به موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتى ایران ارسال شده تا پس از تصویب نهایى که امید است دریک ماه آینده انجام شود، به صورت رسمى منتشر شود
مروتى در خصوص اولویت هاى در نظر گرفته شده براى تهیه این استاندارد گفت: محصولاتى که داراى مصرف تازه خورى هستند از جمله سبزى و صیفى اولویت اول، میوه، غلات، دانه هاى روغنى و حبوبات از دیگر اولویت ها هستند.وى در ادامه گفت: پس از نشر استانداردها، با همکارىوزارت جهاد کشاورزى، وزارت بهداشت، سازمان حفظ نباتات، سازمان میوه و تره بار و نیروى انتظامى بر عرضه کلیه محصولات کشاورزى نظارت دقیق خواهد شد.
مروتى با اشاره به مدت کوتاه ماندگارى محصولات تازه خورى کشاورزى گفت: براى نظارت دقیق محصولات و عرضه محصولات سالم حداقل دو تا سه روز پس از نمونه گیرى، میزان سموم موجود در محصولات مشخص خواهد شد.وى شناسنامه دار کردن کلیه محصولات تولید شده توسط کشاورزان و نصب بارکد بر محصولات عرضه شده را بهترین راه کار براى شناسایى تولیدکنندگانى که از سم زیادى استفاده مى کنند دانست و افزود: با این روش، پس از شناسایى متخلفان، تذکرهاى شفاهى و کتبى داده خواهد شد و در صورت تکرار، تولیدکننده به نیروى انتظامى معرفى مى شود.مروتى در ادامه گفت: کیت هاى شناسایى میزان سموم نیز در بازار موجود است ولىنمى تواند به عنوان وسیله اى مورد اطمینان استفاده شود.وى افزود: پس از نشر استانداردها، لازم است تا روشهاى کاهش مصرف سم از طریق بخش ترویج به تولیدکنندگان آموزش داده شود و شیوه هاى حمایتى براى کشاورزانى که به صورت غیرمترقبه محصولاتشان آلوده به سم است در نظر گرفته شود تا کشاورزان متحمل ضرر مالى نشوند.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور حفار

زنبور حفار

تینبرگن در تحقیق دوره دکترایش به بررسی اینکه زنبور حفارگونه Philanthus triangulum، چگونه سوراخ لانه اش را تشخیص می دهد، پرداخت. زنبور حفار ماده، نقبی در شن حفر می کند و تعدادی تخم در آن می گذارد و آذوقه آینده تخم هایش را با شکار و صید زنبور عسل (Apis mellifera) تدارک می بیند. زنبور ماده مکرراً لانه اش را به منظور شکار زنبور عسل ترک می کند و پس از شکار به لانه باز می گردد. از این رو او باید توانایی تشخیص ورودی لانه خود از سایر لانه هایی که در همسایگی خانه او قرار گرفته اند را داشته باشد. زنبور ماده احتمالاً محل لانه اش را از طریق محرک های صادره از ورودی لانه یا توسط محرک های ناشی از اشیای اطراف لانه که با نظم خاصی چیده شده اند، تشخیص می دهد. تینبرگن در ابتدا دریافت که با جابه جا کردن اشیای اطراف ورودی لانه می تواند زنبور را وادارد که مدت زمان بیشتری را صرف جست وجوی لانه اش کند.در آزمایش دیگری که یک زنبور حفار ماده را به داشتن حلقه ای از مخروط های کاج در دور تا دور ورودی لانه اش عادت داد وسپس در غیاب زنبور حلقه مذکور را اندکی جابه جا کرد. زنبور پس از بازگشت از شکار همچنان در مرکز حلقه جابه جا شده لانه اش را جست وجو می کرد. این آزمایش نشان می دهد که زنبور حفار برخی از ویژگی های علائم اطراف لانه اش را هنگام ترک حفره اش به خاطر می سپارد و از آن برای یافتن محل نقبش استفاده می کند. از این گذشته علائم دیداری نیز برای زنبور از اهمیت بسیاری برخوردارند اما محرک های دیگری مانند بوی محل غیر ضروری اند.
زنبور حفار تنها در فواصل کوتاه برای بازگشت به لانه از حلقه مخروط های کاج کمک می گیرد. او باید بتواند راهش را از شکارگاه، که فاصله اش از لانه به اندازه ای است که مشاهده لانه از آن مسافت برای زنبور میسر نیست، تا لانه پیدا کند. تینبرگن و همکارانش برای آزمون این مسئله، شماری از درختان کاج که در نزدیکی محل لانه زنبور رشد کرده بودند را از زمین بیرون کشیدند و آنها را قدری جابه جا کردند. با این کار دریافتند که زنبورها پس از بازگشت از شکار محل لانه شان را با توجه به درختان کاج جابه جا شده جست وجو می کنند.
آنها همچنین آزمایشات پیچیده تری را نیز ترتیب دادند که طی آن علاوه بر جابه جایی علائم کوچک اطراف ورودی لانه، علائم بزرگ تر واقع در فواصل دورتر را نیز جابه جا کردند و بدین ترتیب نشان دادند که زنبورها چگونه اطلاعات حاصل از علائم مختلف موجود در محیط شان را با یکدیگر تلفیق می کنند.
تینبرگن آزمایشات بیشتری برای بررسی اینکه زنبور حفار ماده چگونه شکارش، زنبور عسل، را شناسایی می کند، انجام داد. او در این آزمایشات از شی ای که به انتهای تکه نخی آویخته شده بود استفاده کرد. از جمله این شی ، یک زنبور تازه کشته شده، مرده، گندزدایی شده و بی بو، تکه ای از چوب به اندازه یک زنبور عسل، تکه ای از چوب بودار از طریق تماس با زنبورهای زنده ، بود .
تینبرگن دریافت که زنبور حفار در وهله اول به طرف تمامی این اشیا جلب می شود البته به شرط آنکه اشیای مذکور متحرک باشند. سپس دور و بر آنها پرواز می کند و تنها جسمی که بویی همانند بوی زنبور عسل داشته باشد را متصرف می شود. بدین ترتیب زنبور در ابتدا از راه دیدن به سوی همه این اشیا جلب می شود و سپس از طریق بو درست بودن شکارش را کنترل می کند. با این حال زنبور حفار کارش را با نیش زدن شکار آن هم در صورتی که شکار، زنبور عسل باشد، تکمیل می کند. به عنوان مثال تکه چوبی که بویی همانند زنبور عسل دارد را نمی گزد. از این رو احتمالاً از علائم بیشتری نظیر علائم دیداری و لامسه ای در تصمیم گیری نهایی برای نیش زدن شکارش استفاده می کند. بررسی زنبور حفار ثابت کرد که جانوران منفرد از علائم محیطی برای کنترل رفتارشان استفاده می کنند. منبع: وبلاگ تخصصی آفات
لینک دائم

[FONT=&quot]
[/FONT]

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام دکتر احمد قهرمان با عناوين اختصاصي پدر گياه‌شناسي علمي ايران و کاوشگر و نگارشگر شناسنامه تشريحي و تصويري تمامي رستنيها و گونه‌هاي مختلف گياهي ايران پیوند خورده است.


به گزارش ایانا، احمد قهرمان در سال 1307 در شهر بابل متولد شد. او کار نگارش را از آغاز جواني و سالها پيش از ورود به دانشگاه از همکاري با مطبوعات شهر بابل و چند نشريه پايتخت آغاز کرد.
سال 1333 در رشته علوم طبيعي از دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد و در سال 1342 نيز مقطع کارشناسي ارشد را به اتمام رسانيد و براي ادامه تحصيل راهي فرانسه شد و در مرکز گياه‌شناسي مون‌پليه تحصيلات خود را ادامه داد و سه سال بعد از خذ مدرک دکترا به ايران بازگشت. او از همان موقع تحقيقات و پژوهشهاي علمي و دانشگاهي خود را آغاز کرد.
مهمترين ويژگي نيم‌قرن تلاش پژوهشی، مکتوب و ماندگار او اين بود که تقريبا همگي عنوان "نخستين" را همراه خود دارند.
مشهورترين، ملي‌ترين و بين‌المللي‌ترين اثر این دانشمند فقيد، تهيه مجموعه "فلور رنگي ايران" به سه زبان فارسي، انگليسي و فرانسوي شامل مشخصات کامل و همراه با جزئيات درباره شناخت همه گونه‌هاي گياهي در سرزمين ايران است که 24 جلد از آن منتشر شده است و به عنوان جامعترين و کاملترين دانشنامه تشريحي از گياهان شناخته می‌شود.
يکي از نکات قابل توجه مجموعه نفيس يادشده اين است که تمامي عکسهاي گياهان ارائه شده در کتاب، حاصل عکاسي دکتر قهرمان در جاي‌جاي طبيعت ايران و طي سالها تحقيق و پژوهش اوست. او همچنین در کتاب مصور و جامع دوجلدي "گياه‌شناسي عمومي" نيز به تشريح و ريخت‌ اندامها و شناخت گروههاي مهم رستني در جهان گياهي پرداخته است.
برگزیده دانش گیاه‌شناسی ایران در سومین همایش چهره‌های ماندگار، دهها سال تدريس در دانشگاهها و پژوهش در مراکز تحقیقاتی کشور، تاليف 41 کتاب مرجع دانشگاهي و عمومي در حوزه گياه‌شناسي مشتمل بر مباحث پايه‌ای تا سيستماتيک و ايجاد هرباريم (مرکز علمي مستندسازي و شناسايي آزمايشگاهي گياهان) در دانشگاه تهران را در کارنامه پرافتخار خود به یادگار گذاشته است.
وی همچنین جايزه کتاب سال يونسکو براي انتشار کتاب "تنوع‌زيستي گونه‌هاي گياهي ايران" را دریافت کرده است.
انتشار و ارائه مقالات علمي در کنفرانسهاي خارجي، استاد راهنماي 45 رساله کارشناسي ارشد و 12 رساله دکترا، از دیگر افتخارات اين چهره ماندگار علوم گیاهی ایران زمین به‌شمار مي‌آيد.

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز

براي افزايش عملکرد در واحد سطح:
استفاده از کودهاي سريع الجذب توصيه مي شود




باتوجه به آسيب ديدن اراضي ديم در اثر کمبود بارش، تدابيري بايد به کار گرفته شود که عملکرد در واحد سطح اراضي آبي افزايش يابد و استفاده از کودهاي زيستي سريع الجذب بسيار مفيد خواهد بود.
به گزارش ايانا، رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي استان آذربايجان شرقي با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به وجود علوفه کافي در کشورهاي همسايه مانند ارمنستان و آذربايجان، پيشنهاد مي شود با اعزام هياتي از کارشناسان فني نسبت به خريد و ذخيره سازي علوفه اقدامات لازم صورت پذيرد.
دکتر عزيز جوانشير از سازمان آب منطقه اي استان درخواست کرد در صدور مجوزهاي برداشت آب به صورت محدوديت دار از چاههاي آب، تجديدنظر لازم را اعمال کند.
وي همچنين استفاده از بذرهاي گواهي شده و مقاوم به بي آبي مرکز تحقيقات ديم را در کاهش خسارات ناشي از خشکسالي مفيد دانست و افزود در صورت لزوم بايد برنامه اي تدوين شود تا امکان استفاده از ماشينهاي آب پاش نظامي و آتش نشاني براي آبياري باغات ديم استان جهت جلوگيري از خشکي درختان فراهم آيد.

خبرگزاری کشاورزی ایران
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز

پژوهشگر ايراني مركز تحقيقات صنايع غذايي (Central food Technology Institue) در «ميسور» هند موفق به ابداع روش جديدي براي استخراج و سم‌زدايي پروتئين دانه روغني «كلزا» شد. دكتر عليرضا صادقي ماهونك، دانش‌آموخته دكتري علوم و صنايع غذايي دپارتمان شيمي و تكنولوژي پروتيين مركز تحقيقات صنايع غذايي «ميسور»‌ هند در گفت‌وگو با خبرنگار «پايان‌نامه» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: تحقيقات رساله دكتري من به ابداع روشي جديد براي استخراج و سم‌زدايي پروتيين دانه روغني «موستارد»(Mustard) منجر شده است.

در اين روش كه به عنوان اختراع (Patent) در هندوستان به ثبت رسيده، پروتئين «موستارد» با راندمان بالا، كيفيت مناسب و عاري از مواد سمي استخراج مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: دانه روغني «موستارد»، وريته هندي گياه Rapeseed(كلزا) است كه با سياست‌هاي وزارت كشاورزي، كشت اين دانه روغني مقاوم به سرما كه نياز آبي چنداني نيز ندارد در كشور در حال افزايش است. كلزا يكي از دانه هاي روغني مهم در دنياست كه جهت استخراج روغن مورد استفاده قرار گرفته و روغن آن به مصارف خوراكي مي‌رسد.

صادقي ماهونك تصريح كرد: با توجه به اين كه ميزان مواد توكسيك در «موستارد» بيشتر از rapeseed (كلزا) است، نتايج اين تحقيق در هر واريته كلزا قابل استفاده است. وي در گفت‌و‌گو با ايسنا با بيان اين كه كنجاله حاصل بعد از استخراج روغن به دليل بالا بودن ميزان پروتئين و ارزش بالاي پروتئين مي‌تواند به عنوان يك منبع پروتئيني ايده آل جهت تغذيه انسان مورد استفاده قرار گيرد، خاطرنشان كرد: متاسفانه به دليل وجود تركيبات ضد تغذيه‌يي در غلظت بالا در كنجاله حاصل شامل گلوكز اينولات‌ها(مولد گلوكز)، فيتات و تركيبات فنوليكي، پروتئين اين دانه روغني را نمي‌توان در تغذيه انسان مورد استفاده قرار داد؛ لذا متاسفانه بخش عمده‌اي از اين منبع پروتئيني با ارزش به صورت كود و كمي از آن جهت خوراك دام مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دكتر صادقي ماهونك تصريح كرد: اين در حالي است كه به علت بالا بودن تركيبات ضد تغذيه‌يي ميزان استفاده از آن در خوراك دامي بسيار محدود و حداكثر تا 5 درصد فرمولاسيون خوراك دام مي‌باشد. وي اظهار داشت: با توجه به كمبود منابع پروتئيني و ارزش غذايي و ميزان پروتئين بالاي اين دانه روغني، تحقيقات زيادي جهت استخراج و سم زدايي پروتئين آن صورت گرفته اما متاسفانه روش مطلوبي با قابليت استفاده در سطح صنعتي يافت نشده است. مشكلات عمده روش‌هاي موجود راندمان پايين، عدم امكان خروج تمام تركيبات ضد تغذيه‌يي و كيفيت پايين پروتئين استخراج شده مي‌باشد. اين مخترع در خصوص روش ابدايي خود، گفت: در اين روش كه به صورت اختراع Patent در هندوستان به ثبت رسيده پروتئين و ريته هندي كلزا با راندمان بالا و كيفيت مناسب و عاري از مواد سمي مورد استخراج قرار مي‌گيرد.

قابليت استفاده در سطح صنعتي، سادگي و كم هزينه بودن از مزاياي اين روش به شمار مي‌رود. وي در پايان تصريح كرد: بررسي‌هاي انجام شده بر روي پروتئين استخراج شده نشان دهنده ارزش بالاي غذايي آن مي‌باشد به طوري كه مي‌توان از اين پروتئين در فرمولاسيون‌هاي غذايي مختلف به ويژه جهت غني سازي جيره غذايي افراد كم درآمد جامعه استفاده كرد.
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز

یک ابتکار نورافشانی یک گونه گیاهی ‌هنگام نیازبه‌آب دانشجویان سنگاپوری موفق شدند یک گونه گیاهی تولید کنند که در زمان نیاز به آب نورافشانی می کند .این گونه از گیاه که در آن نشان گذار ژنتیک ژن عروس دریایی بکار رفته است‌, هرگاه به آب نیازداشته باشد خود به خود درخشان می‌شود و از خود نورافشانی می‌کند.این گونه گیاهان ممکن است برای کمک به کشاورزان دربهبود آبیاری محصولا‌تشان به کار برده شوند .
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلم های خوشرنگ...

کلم های خوشرنگ...



دانشمندان موفق به تولید گل کلم های ارغوانی ،سبز و نارنجی شدند .

این سبزیجات متحیر کننده که از گل کلم سفید بدست امده اند و بعضی دانشمندان انها را حتی مفید تر از نوع سفید می دانند مزه مشابهی با نوع سفید دارند با این تفاوت که بارنگهای براقشان میز های غذا را جلایی تازه خواهند داد .

کمپانی اروپایی Syngenta تاکید می کند که گل کلم های رنگین کمانی تولیدی این شرکت نتیجه چندین دهه اطلاح نژادی است و کار مهندسی ژنتیک نیست .

البته این اولین باری نیست که گل کلم های رنگی در انگلستان دیده شده اند ولی اولین باری است که این نوع محصولات به بازار عرضه می شوند .

گل کلم های رنگین کمانی حتی پس از پخت نیز رنگ خود را حفظ می کنند .

البته در امریکا گل کلم های رنگی چندین سال است که عرضه می شود .

همچنین در مورد هویج های نارنجی جالب است بدانید که تا قرن ۱۷ میلادی تنها هویج های سفید ،زرد و ارغوانی مورد مطرف اروپایی ها بود و رنگدانه نارنجی توسط فردی هلندی که متخصص اصلاح نژاد گیاهان بود برای جشن جشن خانوادگی پادشاهی هلند به هویج اضافه شد.

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
راز نشستن حشرات بر روی اجسام

راز نشستن حشرات بر روی اجسام

راز نشستن حشرات بر روی اجسام

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فیزیکدانان با جدا کردن پای این حشره و متصل کردن آن به سر یک‌سوزن توانستند نیرویی راکه توسط پای پشه به سطح آب وارد می‌شود اندازه‌گیری کنند.[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif]«پشه‌ها» می‌توانند راحت‌تر از «آب‌دزدک» روی آب راه بروند و بهتر از «مارمولک» از دیوار و سقف بالا رفته و به آن بچسبند و طعمه‌های خود را برای یافتن خون نیش بزنند.[/FONT]
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تله های نوری حشره گیر

تله های نوری حشره گیر


[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تله های نوری حشره گير(Insect light trap ) که به اختصار ILT ناميده می شود برای جستجو و کنترل نمودن حشرات پروازی که بطور اتفاقی در اماکن ظاهر می شوند بکار می روند. اين ابزارها نور فرابنفش می پراکنند که دراصطلاح به آن Black light گفبه می شود به تبع اين نامگذاری لامپهای توليد کننده اين اشعه را نيز لامپ های Black light می گويند. اين نور برای حشراتی مثل مگس ها و شب پره ها جاذب است و بدين واسطه حشره ای که به داخل تله کشيده می شود يا در اثر تخليه الکتريکی و يا در اثر افتادن روی صفحه ای چسبناک از ميان می رود. بر اين اساس دو نوع کلی از تله های نوری داريم: تله های با تخليه الکتريکی(که ZIP ZAP نيز ناميده می شوند) و تله های دارای صفحه چسبناک که البته هر کدام کاربرد های مختلفی در فرآيند کنترل و نظارت بر حشرات ايفا می کنند که در سطور بعدی به آن خواهيم پرداخت. آنچه که در اينجا حائز اهميت فراوان است تاثير وجود يا عدم وجود نور محيطی در اتاق يا فضايي است که از اين ابزارها استفاده می شود در صورت وجود شرايط مناسب (نبود نور محيطی) مگسها از فاصله 5/7 متری و شب پره ها از فاصله حدود 30 متری جذب اين تله ها می شوند. نکته قابل توجه ديگر استفاده از لامپهای فلورسنت معمولی آبی رنگ در اماکن تهيه و توزيع مواد غذايي در سطح کشور است که البته بی تاثير نيست اما آن تاثير مورد انتظار را نيز بر آورده نمی کند.
از نظر محل نصب هر دو قسم اصلی تله های نوری به انواع ديگری تقسيم بندی می شوند که شامل انواع آويزی از سقف، دو سويه، آويز به ديوار، سه گوش و مدل چسب دار دکوری نام برد.


کاربرد ها
يک تله نوری اگرچه مگس ها و ديگر حشرات مزاحم را می کشد وسيله ای بسيار مطلوب و موثر برای پايش آلودگی و يک سيستم اوليه هشدار دهنده است که می تواند افت شرايط بهداشتی يا کاهش اثر اقدامات کنترلی را قبل از خارج شدن جمعيت آفات از کنترل در محل نصب نشان دهد. البته به اين منظور تله های نوری چسب دار بهتر هستند چراکه حشره را بطور کامل صيد می کنند و و شناسايي آن را امکان پذير می کنند در حاليکه تله های با تخليه الکتريکی حشره را منفجر کرده و مانع از شناسايي درست آن می شوند البته برای يک تکنسين مجرب کنترل آفات که با دانش حشره شناسی بخوبی آشنا باشد شناسايي اوليه نوع آفت از بقايا امکان پذير خواهد بود. برای اقدام به يک نظارت خوب ظرف جمع آوری و يا صفحات چسبدار تله را بايد هر هفته يکبار مورد بررسی قرارداد و آن را تميز نمود انجام اين کار نه تنها منطبق با انجام يک برنامه نظارتی خوب است بلکه مانع از تجمع سوسکهای درمستيد و ديگر پوسيده خواران در داخل تله می شود. در اين خصوص بايد توجه نمود که حشرات مرده که در ديگر قسمتهای تله افتاده اند از قلم نيفتند. اطلاعات بسيار مناسبی را می توان از نمونه های حشرات جمع شده از تله ها بدست آورد که در زير مثالهايي را ارائه می کنيم:
- اگر تعداد زيادی مگس خانگی در تله افتاده باشد دليل بر وجود يک محل نشو نما در نزديکی محل نصب تله است.
- اگر تله مورچه اصطلاحا بالدار صيد کرده باشد لانه ای از مورچه ها در همان نزديکی وجود دارد.
- اگر تله اتفاقا پشه صيد کرده باشد احتمالا در هنگام غروب در محل باز مانده است.

نگهداری
همانگونه که گفته شد قلب يک تله نوری لامپ فلورسنت فرا بنفشی است که جاذب حشرات پرواز کننده است. هيچ وقت نمی توان با نگاه کردن به يک حباب در حال درخشش گفت که آيا با حداکثر توان کار می کند يا خير. فسفر داخل لامپ پس از يکسال کار 50% از کارآيي خود را از دست می دهد. متوسط طول عمر يک لامپ فرابنفش مورد استفاده در تله های نوری 7000 ساعت حدود 9 ماه است. به اين ترتيب لازم است در صورتی که از اين لامپها استفاده مداوم می شود هر سال دو بار ودر غير اين صورت حداقل سالی يکبار تعويض شود. انجام اين کار حتی زمانی که بنظر می رسد لامپ با قدرت تمام کار می کند ضروری است.
هر وقت تله را از مدار خارج کرديد اتصالات الکتريکی آن را کنترل کنيد. سيم های معيوب ، عايق بندی های شکسته و سوکتهای شکسته لامپ و ساير مواردی را که می تواند حاکی از بروز مشکلات الکتريکی باشد و نياز به خدمات تخصصی دارد کنترل نموده برطرف نماييد. شبکه خارجی تله را با برسی محکم تميز کنيد. رفلکتور و اکستريور تله را با آب گرم و ماده شوينده بخوبی شسته خشک نماييد. تاريح تعويض لامپ را با استفاده از چسب و قطعه ای کاغذ در زير تله بچسبانيد.

نصب
متاسفانه در مورد تعداد تله ای که بايد در يک محل نصب شود هيچ قاعده مشخص و مدونی وجود ندارد. بسياری از حشرات از فاصله ای بيش از 30 متر واکنشی به تله نشان نمی دهند مگس خانگی نيز از فاصلهای بيش از 5/7 متری جذب تله نمی شود. آنچه که بيش از تعداد تله مهم است محل نصب آنها است. تله ای که در جای مناسب نصب شده باشد بيش از يک دوجين تله ای که در جای نامناسب نصب باشد موثر است. نصب تله های نوری در راهرو های باريک و بلند در فاصله 5/7-5/4 متری از ورودی بسيار موثر است. در اماکن دارای بارانداز (مثل فروشگاههای زنجيره ای) نخستين خط دفاعی مناسب نصب تله سقف آويز در فاصله 5/7-5/4 متری از درهای سکوی بارگيری در داخل ساختمان است.
تله هايي که به سطح زمين نزديکتر هستند مگس بيشتری نسبت به تله های سقف آويز صيد می کنند. اين قبيل تله ها که فاصله بيشتری از کف محل دارند بيشتر شب پره ها را صيد می کنند.
از تله های نوری تنها در اماکن داخلی استفاده کنيد. استفاده از تله های نوری در اماکن خارجی مموجب صيد بيشتر حشرات غير آفت خواهد شد.
انتخاب درست تله های مورد نياز و تعداد آنها بسيار مشکل است.
تله های سقف آويز دو سويه: در محوطه پذيرش کالا در ارتفاع 3-5/2 متری از زمين و فاصله 5/4 متری از سکوی بارانداز در داخل ساختمان نصب شود. تله بايد بطور عمود بر درها نصب شود تا موجب جذب حشرات از محوطه خارجی نشود. نصب تله به موازات درها موجب جلب حشرات از بيرون به داخل می شود.
تله های نوری ديواری و تله های نوری سه گوش: معمولا در ارتفاع 5/1- 9/0 متری از زمين نصب می شوند. مگس های خانگی در نزديکی سطح پرواز می کنند. اين تله های نوری برای صيد حشرات قبل از ورود به اتاق فرآوری و محوطه فروش قابل نصبند. نصب اين قبيل تله ها در محل هايي که حشرات در آنها بداخل فضاهای باريک مثل راهرو ها و اتاق های کوچک کشيده می شوند بسيار موثر خواهند بود. تله های سه گوش بايد در گوشه خارجی تقاطع راهروها نصب شوند تا از هر دو سو حشرات را به خود جذب نمايند.
تله های نوری را نبايد مستقيما در بالای مواد غذايي روباز يا سطوح تهيه و طبخ مواد غذايي نصب نمود. تله های با تخليه الکتريکی را بر خلاف تله های دارای صفخه چسبدار نبايد درفاصله کمتر از 5/1 متر از اين سطوح نصب نمود.
تله های حشره گير دکوری چسب دار بهترين انتخاب برای مکانهای عمومی است.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]با تشکر از مهندس مهرداد ضرابی[/FONT]​
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
حشره سال 2007

حشره سال 2007

این بید زیبا توسط دانشمندان مرکز پژوهشی زیست‌شناسی دولت فدرال آلمان به عنوان حشره سال ٢٠٠٧ شناخته شده است. گرچه به علت لکه‌هایش نام به لکه خون معروف شده است، لیکن نام واقعی آن Zygaena carniolica می‌باشد.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ارزیابی خسارت کمی حشرات کامل سن معمولی گندم در منطقه قزوین

ارزیابی خسارت کمی حشرات کامل سن معمولی گندم در منطقه قزوین

یکی از نیازهای اساسی برنامه مدیریت تلفیقی سن گندم، محاسبه سطح زیان اقتصادی و تعیین سطوح تصمیم گیری می باشد. این تحقیق با هدف ارزیابی خسارت کمی حشرات کامل سن گندم طی سالهای 1378-1377 در ایستگاه تحقیقاتی فیض آباد شهرستان قزوین انجام گرفت. به منظور اجرای این آزمایش از قفس هایی با ابعاد 1.8×1.5×2 استفاده شد. ارزیابی خسارت کمی سن گندم در قالب آزمون فاکتوریل در طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با پنج تکرار انجام شد که در آن عامل اول ارقام گندم الوند و زرین و عامل دوم انبوهای مختلف سن مادر به تعداد 0، 2، 4، 6، 8، 10، 12، 15، 17 و 20 در متر مربع بودند. شاخص های اندازه گیری شده در این آزمایش تعداد جوانه مرکزی و سنبله خسارت دیده، وزن هزار دانه و کاهش عملکرد بودند. نتایج نشان داد که میانگین کاهش عملکرد در انبوهی های مختلف به ازای هر سن مادر در رقم الوند 123.5, 80.03, 53.5, 50.94,,45.5 40.87 ,38.28 ,41.98 ,38.66 کیلوگرم در هکتار و در رقم زرین 46.18 ,43.19 ,42.53 ,50.67 ,40.43 ,44.8 ,68.1 ,83.55 کیلوگرم در هکتار بوده است. رابطه تراکم آفت با کاهش محصول خطی بوده و همبستگی بین تعداد جوانه مرکزی و سنبله خسارت دیده و درصد کاهش عملکرد در ارقام الوند و زرین با انبوهی جمعیت حشرات کامل سن گندم مثبت و در سطح احتمال 1% معنی دار گردید.

کلید واژه: سن گندم، ارزیابی خسارت، گندم، قزوین

نوری حسین*,آزمایش فرد پروانه,خرازی پاک دل عزیز,عبدالهی غلام عباس,نوری قنبلانی قدیر
* مرکز تحقیقات کشاورزی، قزوین، کیلومتر 5 جاده تاکستان، جنب شرکت آب و خاک
منبع: آفات و بیماریهای گیاهی اسفند 1380; 69(2):155-170.
دانلود متن کامل pdf. ٣١١ کیلوبایت
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی های مرفولوژیک و بیولوژیک زنبور پارازیتوئید Meteorus gyrator

بررسی های مرفولوژیک و بیولوژیک زنبور پارازیتوئید Meteorus gyrator

بررسی های مرفولوژیک و بیولوژیک زنبور پارازیتوئید (Meteorus gyrator Thunberg (Hym., Braconidaeپارازیتوئید انفرادی داخلی لارو شب پره تک نقطه ای برنج ( Mythimna unipuncta (Haworth عباسی پور حبیب,تقوی عبدالحسین
شناسایی عوامل بالقوه کنترل بیولوژیک برای استفاده علیه بالپولکداران آفت در مزارع و باغات ضرورت مدیریت آفات می باشد. زنبور پارازیتوئید انفرادی داخلی Meteorus gyrator (Thunberg) به طیف وسیعی از لارو بالپولکداران، شامل آفات مهم گیاهان زراعی از جمله به شب پره تک نقطه ای برنج Mythimna unipuncta (Haworth) حمله می کند. بررسی های آزمایشگاهی بر روی بیولوژی و مرفولوژی این زنبور نشان داد که دارای مراحل مختلفی همچون تخم، لاروسن 1، 2 و 3 و شفیره و حشره بالغ می باشد که مراحل تخم و لاروی در داخل بدن لارو میزبان بصورت انفرادی سپری و در مرحله لاروسن آخر از بدن لارو میزبان خارج گردیده و در کنار آن تبدیل به شفیره می گردد. این پارازیتوئید قادر به پارازیته کردن تمام مراحل لاروی شب پره تک نقطه ای برنج بوده ولی سن سوم لاروی بیشتر پارازیته می شود. هر زنبور ماده تا 31 روز تحت شرایط ±3 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 5 75± درصد و دوره روشنایی: تاریکی 8: 16 زنده مانده و در این مدت بطور متوسط 70 لارو را پارازیته می نماید. دوره رشدی پیش از بلوغ سریع بوده (حدود 2 هفته) و نسبت جنسی نوزادان 1:1 می باشد. این پارازیتوئید قادر است بین 10 تا 30 درصد لاروهای شب پره تک نقطه ای برنج را در ماه های بحرانی طغیان جمعیت (مرداد و شهریور ماه) پارازیته نموده و از بین ببرد. وجود میزبان های مختلف برای این پارازیتوئید در بین آفات گیاهان زراعی، صیفی جات و درختان جنگلی باعث شده تا این زنبور جمعیت خود را در فصول غیر زراعی حفظ نموده و با شروع حمله لاروهای شب پره تک نقطه ای به مزارع برنج، آنها را پارازیته نماید.
کلید واژه: Mythimna unipuncta، Meteorus gyrator، کنترل بیولوژیک، پارازیتوئید انفرادی داخلی، برنج
منبع: علوم کشاورزی و منابع طبیعی خرداد - تیر 1384; 12(2):99-110.
دانلود متن کامل .pdf
لینک دائم

[FONT=&quot]
[/FONT]

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کمک پشه به پلیس!!

کمک پشه به پلیس!!

در حالی که پشه‌ها، بی‌فایده‌ترین موجودات به نظر می‌رسند، کمک آنها به حل معماهای پلیسی، موج تازه‌ای از توجه‌ها را معطوف این حشرات کرده است. پلیس فنلاند می‌گوید که موفق شده است یک سارق خودرو را از طریق DNA نمونه‌‌برداری شده از خون پشه دستگیر کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که چندی پیش سارقی، خودرویی را از نزدیکی ایستگاه قطار سرقت کرد اما مدت کوتاهی پس از این سرقت آن را به سر جایش بازگرداند.
ماموران پلیس حین بازرسی این خودرو یک پشه در آن پیدا کردند که به تازگی خون انسانی را مکیده بود. به همین دلیل پشه به لابراتوار پلیس انتقال داده شد تا از خونی که مکیده نمونه‌برداری شود.
آزمایش‌ها نشان داد که خون متعلق به مرد سابقه‌داری است که در مرکز پلیس پرونده دارد. پلیس مرد سابقه دار را احضار کرد اما او ابتدا این اتهام را نپذیرفت ولی پس از بازجویی‌های بیشتر به جرم خود اعتراف کرد. منبع
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بیولوژی مگس پارازیتویید سن معمولی گندم

بیولوژی مگس پارازیتویید سن معمولی گندم

بیولوژی مگس پارازیتویید سن معمولی گندم [Phasia subcoleoptrata L.(Dipt. Tachinidae)] درمنطقه اصفهان نویسندگان: رحیم عبادی ، عسگر جوزیان
چکیده مقاله:
به منظور تشخیص گونه غالب مگس پارازیتویید سن گندم در اصفهان، و شناخت ویژگی‌های بیولوژیک آن، طی سال زراعی 77-1376، از مناطق و ارتفاعات مختلف استان، جمعاً 9 بار نمونه‌های سن گندم جمع‌آوری، و بررسی‌های آزمایشگاهی و مزرعه‌ای لازم به عمل آمد.
نتایج نشان داد که بین مگس‌های پارازیتویید سن گندم در شرایط آب و هوایی اصفهان، Phasia subcoleoptrata L. گونه غالب است. این گونه در شرایط مذکور دارای دو نسل در سال بوده، و زمستان را به صورت شفیره در خاک، زیر بوته‌های اماکن تابستان‌گذرانی و زمستان‌گذرانی سن گندم به سر می‌برد، و تا اوایل بهار سال بعد به صورت شفیره باقی می‌ماند. حشرات کامل نسل اول آن، قبل از ریزش سن گندم به مزارع از شفیره خارج شده، و در زمان ریزش سن، آنها را پارازیته می‌کنند. حدود 6-8 روز بعد از پارازیته شدن حشرات کامل سن گندم، تخم‌های پارازیتویید تفریخ شده و لاروها در داخل بدن میزبان شروع به رشد و نمو می‌کنند. بعد از گذشت 15-20 روز رشد خود را کامل نموده، و در داخل خاک مزارع تبدیل به شفیره می‌شوند. طول دوره شفیرگی نسل اول در شرایط آزمایشگاه برای نرها 17 روز و برای ماده‌ها 5/18 روز است. سپس حشرات کامل نسل دوم هم‌زمان با ظهور حداکثر پوره‌های سن پنج میزبان ظاهرمی‌شوند. حشرات کامل نسل دوم پارازیتویید نیز سن‌های کامل نسل جدید را پارازیته می‌کنند.
واژه‌هاى کلیدى: مگس های پارازیتویید سن گندم ، مگس فازیا ، سن گندم
دانلود متن کامل [PDF 643 kb]


لینک دائم



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ویژگی های رفتاری زنبور Trichogramma brassicae

ویژگی های رفتاری زنبور Trichogramma brassicae

ویژگی های رفتاری زنبور Hym.:Trichogrammatidae) Trichogramma brassicae) روی سه گونه میزبان در شرایط آزمایشگاه لشگری علی اصغر,طالبی علی اصغر*,فتحی پور یعقوب,محرمی پور سعید
* گروه حشره شناسی کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
در این تحقیق برخی از ویژگی های رفتاری زنبور Trichogramma brassicae Bezdenko روی تخم دو میزبان آزمایشگاهی، بید غلات Sitotroga cerealella Oliver و بید آرد Ephestia kuehniella Zeller و یک میزبان طبیعی، Helicoverpa armigera Hubner مورد بررسی قرار گرفت. کلیه آزمایش ها در شرایط اتاق رشد با دمای 25±1 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی 50±5 درصد و دوره نوری 14 ساعت روشنایی و 10 ساعت تاریکی انجام شد. نتایج نشان داد که زنبور T. brassicae به طور معنی داری تخم های بید آرد را به تخم های دو میزبان دیگر ترجیح می دهد (p<0.01) واکنش تابعی زنبور T.brassicae به تراکم های مختلف تخم کرم قوزه پنبه از نوع دوم و به تراکم های مختلف تخم بید آرد و بید غلات از نوع سوم تعیین گردید. میزان قدرت جستجوی زنبور برای تخم های کرم قوزه، بید آرد و بید غلات به ترتیب 0.033، 0.125 و 0.107 و میزان زمان دستیابی به ترتیب 1.048، 1.33 و 1.54 به دست آمد. ضریب تداخل پارازیتوئید روی تخم های کرم قوزه پنبه، بید آرد و بید غلات به ترتیب -0.112، -0.256 و -0.198 تعیین گردید. سرانه پارازیتیسم و قدرت جستجوی زنبور به طور معنی داری با افزایش تراکم پارازیتوئید، کاهش یافت (p<0.01).
کلید واژه: تداخل متقابل، ترجیح میزبانی، تریکوگراما، واکنش تابعی
منبع: دانش کشاورزی 1384; 15(4):279-296.

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اعطای تسهیلات با سود 5 درصد به گیاهپزشکان جویای کار

اعطای تسهیلات با سود 5 درصد به گیاهپزشکان جویای کار

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد تسهیلات سازمان حفظ نباتات برای اشتغال دانش‌آموختگان کشاورزی گفت: این سازمان برای احداث کلینیک‌های گیاهپزشکی یا خرید تجهیزات مربوط، تسهیلات ارزان قیمت به اندازه 50 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد و بازپرداخت 7 ساله پرداخت می‌کند.
رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: برای تهیه تجهیزات و ابزار شرکت‌های خصوصی خدمات ضدعفونی محصول کشاورزی مرتبط با کالاهای صادراتی و وارداتی و انباری 25 میلیون تومان تسهیلات خرید تجهیزات به نرخ 5 درصد و بازپرداخت 7 ساله پرداخت می‌شود.
دارابی از پرداخت تسهیلات سود 5 درصدی با اقساط 7 ساله برای تولید عوامل بیولوژیک و حشرات مفید ضد آفت (انسکتاریومها) خبر داد و گفت: 120 میلیون تومان به هر واحد تولید انسکتاریوم برای احداث یا توسعه پرداخت می‌شود.
رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: همچنین برای احداث کارگاه‌های توید مواد بیولوژیک تا سقف 500 میلیون تومان تسهیلات 50 درصدی و با زمان 7 ساله پرداخت می‌شود.
دارابی افزود: قشر بعدی که تسهیلات ارزان دریافت می‌کند، کشاورزان و باغداران برای خرید دستگاه‌های سمپاشی مدرن است که کار کشاورزی آسان شده و محیط زیست کمتر آلوده شود.
وی افزود: برای هر کشاورز تا سقف 7 میلیون تومان تسهیلات خرید سمپاشی با نرخ 5 درصد و بازپرداخت 5 ساله پرداخت می‌شود.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خیار را با پوست نخوریـد!

خیار را با پوست نخوریـد!

کندن پوست میوه خیار می‌تواند میزان سموم آفت‌کش موجود بر روی سطح میوه را تا پنج برابر کاهش دهد. دکتر سهراب ایمانی‌ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر مطلب اظهار کرد: ‌نمونه گیری‌های انجام شده از 27 میدان میوه و تره‌بار شهر تهران بیانگر آنست که در 17 درصد نمونه‌های خیار درختی و رسمی، میزان سموم حشره‌کش «دی کلرووس» و «کلروپایروفوس» تا 3 برابر حد مجاز آنست.
وی با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه سموم در محصولات کشاورزی کشورمان نگران کننده است، افزود: ‌سرطانزایی سموم کلره به اثبات رسیده، این در حالیست که در کشورمان کماکان این سموم مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد.
این استاد دانشگاه به خانواده‌ها توصیه کرد: خیارها را قبل از مصرف با مواد شوینده بشویند چون این عمل باعث می‌شود، تا 40 درصد سموم موجود بر روی سطح میوه زدوده شود.
دکتر ایمانی با ذکر اینکه در حال حاضر سالانه 12 هزار و 888 تن حشره‌کش در کشور توزیع می‌شود، اظهارکرد: آزادسازی سموم در سال 84،‌ افزایش مصرف سم توسط کشاورزان را در پی دارد و لذا بایستی نظارت بر مصرف این گونه نهاده‌ها جدی تر از گذشته دنبال شود. منبع


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل، ضد فساد دندان‌ها است

عسل، ضد فساد دندان‌ها است

عسل از اولین شیرین‌کننده‌هایی است که مورد استفاده قرار گرفته؛ اما شیرینی تنها خاصیت آن نیست، بلکه مواد معدنی و ویتامین‌های مفید، آن را به ماده غذایی مقوی و مفید تبدیل کرده است.


عسل سرشار از قندهایی چون گلوکز و فروکتوز و مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن و فسفات است. عسل به واسطه داشتن مواد ضدباکتریایی در جایگزینی قند برای دندان‌ها نه‌تنها مضر نیست؛ بلکه باعث فعال شدن ماده فلورین چای شده که یک ماده ضدفساد دندان است؛ این در حالی است که مصرف چای با قند برای دندان بسیار مضر است.

همچنین سطح کالری آن پایین است. در مقایسه با سایر مواد قندی 40 درصد کمتر کالری دارد؛ هرچند انرژی آن بسیار بالاست اما به وزن بدن شخص اضافه نمی‌کند در حالی که به علت میزان بالای فروکتوز 25 درصد شیرین‌تر از قند است، براحتی هضم می‌شود ، مولکول‌های قند موجود در آن می‌توانند براحتی به سایر قندها تبدیل شوند، به همین جهت حتی حساس‌ترین معده‌ها نیز می‌تواند آن را بسادگی هضم کند.

عسل، منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان است و نقش مهمی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماری‌های قلبی دارد. عسل روند فیزیولوژیکی پیری را کند کرده و از ضعف زودرس اعمال حیاتی جلوگیری می‌کند.

بهتر است مادران باردار که در آستانه زایمان هستند، عسل بخورند؛ چراکه زایمان را آسان می‌کند و باعث افزایش شیر مادر می‌شود. همچنین وقتی با میزان مناسبی آب مخلوط شود، بسرعت در خون پخش می‌شود و با آزادسازی مولکول قند به عملکرد بهتر مغز که اصلی‌ترین مصرف‌کننده قند در بدن است، کمک می‌کند و مانع بروز خستگی می‌شود.

عسل به علت ترکیبات قندی بخصوص وجود گلوکز زیاد، تاثیر بسیار مهمی روی عضلات قلبی و تحریک و تقویت آن داشته، باعث گشاد شدن رگ‌ها شده، فشار خون را تنظیم و از سکته قلبی جلوگیری می‌کند و به واسطه وجود دیاستاز (آنزیم‌ها) باعث هضم چربی‌های اطراف قلب می‌شود بنابراین توصیه می‌شود افراد میا‌نسال به بالا که دچار بیماری دیابت نیستند هر روز هنگام بیدار شدن، یک قاشق چای خوری عسل را با نصف استکان آب جوشیده ولرم، مخلوط کرده و بنوشند. منبع


لینک دائم



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف قدیمی ترین تار عنکبوت

کشف قدیمی ترین تار عنکبوت

محقق دانشگاه آکسفورد انگلیس به تازگی موفق به کشف تار عنکبوتی شده که در 140 میلیون سال تنیده شده است.این تار عنکبوت شبیه تار عنکبوت‌های فعلی است. به گزارش فارس، به تازگی محقق انگلیسی موفق به کشف قدیم‌ترین تار عنکبوت شده است. مارتین بریزر محقق دانشگاه آکسفورد در خصوص این کشف خود گفت: نشانه‌های موجود نشان می‌دهد که این تار عنکبوت در 140 میلیون سال قبل تنیده شده است و می‌توان گفت که این تار لطیف مربوط به عصر دایناسورهاست.
بریزر در این خصوص گفت: به راحتی می‌توان این تار عنکبوت 140 میلیون ساله را با تارهای عنکبوت حیاط خانه ما تطبیق داد.
این محقق انگلیسی دو سال قبل در ساحل جنوب انگلستان این تار عنکبوت را کشف کرده است و این تار عنکبوت به اندازه یک میلی‌متر (20/1 اینچ) است.
بسیاری از محققان و دیرینه شناسان بر این باورند که این فسیل تار عنکبوت مربوط به سال‌های 65 تا 145 میلیون سال قبل است و یعنی این تار مربوط به زمان دایناسورها یا عصر ماموت‌هاست.


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبورها محافظان شخصی گیاهان هستند

زنبورها محافظان شخصی گیاهان هستند

محققان دانشگاه باواریا اعلام کردند صدای زنبورها محافظی است که میتوان از آن به عنوان سلاحی علیه آفتها و کرمهای گیاه خوار که باعث وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی می شوند سود جست. به گزارش مهر، محققان به تازگی دریافته اند که صدای وزوز زنبورها برای گیاهان مفید بوده و می تواند از خورده شدن آنها توسط دیگر جانوران و حشرات جلوگیری کند.
به معنی دیگر زنبورها به عنوان محافظ شخصی گیاهان در طبیعت به شمار می روند زیرا صدای آنها باعث ایجاد ترس در حشراتی مانند کرمها شده و آنها را از گیاه دور می کند. در این صورت احتمال خورده شدن گیاه توسط حشرات دیگر نیز کاهش می یابد.
محققان بر این باورند که کشاورزان با ایجاد فضاهایی کوچک و کاشت گل در این فضاها در کنار برخی مزارع می توانند از ورود حشرات موذی و آفتها به مزارع جلوگیری کرده و میزان محصولات خود را به حداکثر برسانند.
کرمهای هزارپا که عمدتا از گیاهان تغذیه می کنند بر روی سطح بدن خود دارای پرزهایی هستند که این پرزها توانایی حس تغییرات و حرکات در جریان هوا را داشته و به حشره هشدار می دهد. یکی از عوامل ایجاد این تغییرات صوت است که با نزدیک شدن حشراتی مانند زنبور ایجاد می شود.
با این حال این حشرات توانایی تشخیص نوع حشره ای که در حال نزدیک شدن است را نداشته و تفاوت زنبورهای مهاجم و زنبورهای عسل را درک نخواهند کرد. به همین خاطر هر نوع تغییری مبنی بر نزدیک شدن زنبورها به کرمها آنها را تحت فشار و ترس قرار داده و از نزدیک شدن به گیاه منصرف خواهد کرد.
آزمایش ها نشان می دهد مزرعه گیاه فلفل قرمز شیرین زمانی که در معرض عبور و مرور زنبورها قرار دارد 60 الی 70 درصد کمتر از زمان حضور نداشتن زنبورها از حشرات موذی آسیب می بیند.
محققان دانشگاه باواریا در آلمان در حال بررسی امکان استفاده از گلهای زیباتر در کنار مزارعی هستند که به میزان زیادی تحت حمله آفتها قرار دارند تا با استفاده از این شیوه به جذب بیشتر زنبورها پرداخته و گیاهان را از معرض آفتها حفظ کنند. محققان بر این باورند که یافته های آنها می تواند آغازی بر شیوه ای جدید در کنترل بیولوژیکی گیاهان باشد.


لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی کرم سیب

معرفی کرم سیب

کرم سیب (تخم خوار سیب) با نام علمی Cydia pomonela از راسته بالپولکداران و خانوادهTortricidae آفتی جهانی است. در ایران آفت در تمام مناطق کشت سیب دیده می شود. علاوه بر سیب به درختانی چون بــــــــــه، گلابی، زردآلو، خرمالو، گردو، گوجه، آلو، آلوبالو، بادام وانار حمله می کند. کرم سیب در واقع تخم خوار است وبرای رسیدن به دانه از بافت میوه نیز تغذیه می کند. حمله آفت در مراحل اولیه رشد میوه باعث ریزش آن میشود.
بیولوژی:
کرم سیب زمستان را به صورت لارو کامل در داخل پیله های سفیدرنگ ضخیم می گذراند.لارو درون پیله، در بهارتبدیل به شفیره می شود و همزمان با پایان یافتن دوره گلدهی دوران شفیرگی هم به اتمام میرسد وحشرات بالغ ظاهر می شوند. حشرات بالغ از شهد گلها استفاده می کنند. این حشرات روی کاسبرگ، گلبرگ، نهنج و حتی سرشاخه ها معمولاً انفرادی(2تا3تایی) تخم می گذارند. لاروهای نسل اول از دم میوه وارد میشوند و لاروهای نسل بعد از هر جای دیگر وارد میشوند.تعدادنسل کرم سیب به دو عامل درجه حرارت و طول روشنایی روز بستگی دارد. در فارس 2-3 نسل دارد.
کنــتــرل آفت کرم ســــیب:
کاربرد ***pheromon(Codlemon) نام تجاری فرمون کرم سیب در IPM به سه روش: الف. پیش آگاهی Monitoring: در این روش کپسولهای حاوی فرمون مصنوعی در تله ها تعبیه می شوند و شب پره هایی که آماده جفت گیری هستند را شکار می نماید. این شیوه به آماربرداری دقیق و مرتب نیاز دارد. با کمک این روش تعداد دفعات سمپاشی کاهش می یابد. باید توجه داشت آمار تله ها را برای دقت عمل بیشتر با فنولوژی گیاه و درجه حرارت موثر(dd ) تطبیق میدهند.
ب. اختلال در جفتگیری Mating disruption: در این روش سطح باغ را بوسیله فرمونهای مصنوعی بصورت اشباعی پوشش می دهند. در این روش پروانه های نر ازبین نرفته و تنها از جفت گیری باز می مانند.
ج. شکار انبوه Mass trapping: در این روش تعداد زیادی تله فرمونی بکار می رود. بدین طریق تعداد زیادی از پروانه های نــــر گرفتار می شوند(کاهش جفتگیری و تخم گذاری). کاربرد میکروارگانیسم های بیماری زا مانند: ویروس گرانولوسیس کرم سیب C.P.G.V با نام تجاری Granupom & Carpovirusin استفاده از زنبورهای پارازیتوئید تخم کرم سیب مانند : Trichogramma cacoeciaeوT.evanescens و T. embryophagum
کنترل شیمیائی: فوزالن(زولون)EC35% 1.5 در هزار؛ آزینفوس متیل(گوزاتیون)EC20% 2 درهزار؛ دیازینونEC60% 1 درهزار؛ دیازینونWP40% 1.5درهزار؛ اتریمفوس(اکامت) EC50% 1در هزار؛ آزینفوس متیلWP20% 2در هزار.
توصیه: زمان مبارزه با آفت براساس اطلاعیه های پیش آگاهی(معمولاً در پیک پرواز و لاروهای سنین پائین پیش از نفوذ به داخل میوه)
1) پاک کردن و ازبین بردن پوسته های درخت (از بین بردن پناهگاه زمستانی آفت)
2) بستن گونی دور تنه درخت و بازدید مرتب آن وازبین بردن لاروهایی که جهت شفیره شدن به این محلها پناه می آورند.
3) از بین بردن میوه های آلوده در سراسر سال. منبع

لینک دائم




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چشمهای حشرات در خدمت نانو

چشمهای حشرات در خدمت نانو

تقلید از طبیعت یک روش مناسب برای توسعه مواد پیشرفته است. محققان فناوری‌نانو نیز به‌طور فزاینده‌ای با الهام از طبیعت نانوساختارهایی را پیدا می‌کنند که به آنها برای غلبه بر چالش‌های موجود نوید می‌دهد. هم‌اکنون، محققان مؤسسه فناوری جرجیا ساختار ریز چشمان مرکب یک مگس خانگی را مورد بررسی قرار داده‌اند و این ساختار را به‌طور کامل و دقیقی، با استفاده از یک روش ترسیب لایه اتمی دما پایین نسخه‌برداری کرده‌اند. حشرات توانایی‌های بی‌نظیری دارند. تعدادی از محققان فناوری‌نانو سعی می‌کنند تا به‌منظور رسیدن به عملکردهای عالی و بی‌نظیر در افزاره‌ها و مواد ساخته بشر، از ساختارهای طبیعی نسخه‌برداری کنند. دکتر زانگ لین وانگ، رئیس مرکز تعیین مشخصات نانوساختارها در مؤسسه فناوری جرجیا، قبلاً ساخت الهام‌گرفته از طبیعت را مورد استفاده قرار داده‌است. وانگ و گروهش در سال 2006، برای رسیدن خواص نوری قابل تنظیم نانوساختارهای بال‌های پروانه را نسخه‌برداری کردند. او اکنون به دنبال تقلید از ساختار چشمان یک مگس خانگی است.
وانگ توضیح می‌دهد: «ما تلاش می‌کنیم یک ساختار زیستی را نسخه‌برداری، سپس خواص فیزیکی آن را اندازه‌گیری کنیم، تا متوجه شویم که چرا این ساختار خواص غیر معمول و بی‌نظیر از خود نشان می‌دهد. با انجام این کار، ما برای ساخت نانوساختارهای غیر معمول و بی‌نظیر سعی می‌کنیم مسیر ساخت مؤثری را پیدا کنیم که از تکامل طبیعت پیروی می‌کند. سطح چشم این مگس با برجستگی‌های بسیار فشرده پوشیده شده‌است، که به‌صورت بالقوه با به دام انداختن فوتون‌های بیشتر، بازده بینایی را افزایش می‌دهند. ما به‌دقت ساختار ریز چشم مرکب این مگس خانگی را مورد بررسی قرار دادیم، سپس به‌طور کامل با آلومینا و با استفاده از یک فرایند ترسیب لایه اتمی دما پایین، تمام پیکربندی آن را نسخه‌برداری کردیم».
حشرات چشم‌های مرکبی دارند. در واقع به جای یک لنز، آنها در سرتاسر یک کره با صدها یا هزاران چشم(هر کدام یک واحد) که ommatidiumها نامیــــــده می‌شوند، می‌بینند؛
هدف دانشمندان مؤسسه فناوری جرجیا، تمرکز روی خواص نوری نانوساختار چشم این مگس است. آنها برای درک انتقال نور مرئی، نور ماورای بنفش و نور مادون قرمز در سرتاسر این ساختار تلاش می‌کنند.
وانگ جزئیات این تحقیق را این چنین شرح می‌دهد: «ما با حذف قالب چشم مرکب این مگس در دمای بالا، و به‌طور همزمان بلوری ‌‌شدن پوشش آلومینایی، به یک نسخه آلومینایی از این نانوساختار رسیدیم. موفقیت ما در نسخه‌برداری از این نانوساختار نه تنها شامل ریخت‌شناسی آن بود، بلکه کیفیت و خواص نوری آن را نیز دربرمی‌گرفت، و خواص ضد انعکاسی بی‌نظیر این چشم، به نسخة آلومینایی آن نیز به ارث رسید. ما با اندازه‌گیری طیف انعکاسی این نسخه، شرح دادیم که این نسخه آلومینیایی چشم یک مگس، یک ساختار ضد انعکاسی مؤثر برای نور مرئی در یک زاویه برخورد بالا تا 80 درجه، است».
وانگ می‌گوید که این نسخة آلومینیایی چشم مگس با ساختار ضد انعکاسی، پتانسیل بالقوة بزرگی در کاربردهایی از قبیل پوشش‌های نوری، آرایه‌های لنزی یا حسگری دارد.
این محققان نتایج کار خود را در مجله Nanotechnology منتشر کرده‌اند. منبع: وبلاگ تخصصی آفات دکتر مهرداد حلوائی


لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شماره‌ی جدید مجله کشاورزی و منابع طبیعی

شماره‌ی جدید مجله کشاورزی و منابع طبیعی

شماره‌ی 45 جلد ١٢ مجله کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شد. جهت مشاهده‌ی لیست مندرجات به اینجا مراجعه کنید. برخی از مطالب این نشریه با متن کامل در مورد حشرات:
تأثیر نوع رقم نیشکر بر واکنش تابعی زنبور پارازیتوئید Platytelenomus hylas (Hym., Scelionidae) نسبت به تراکم‌های مختلف تخم ساقه‌خوار Sesamia nonagrioides (Lep., Noctuidae) و میزان پارازیتیسم
ترکیب گونه‌ای و پراکنش شته‌های گندم و پارازیتوئیدهای آنها در منطقه شیراز و مطالعه تغییرات فصلی جمعیت گونه‌های غالب
بررسی اختلالات رشدی و بازدارندگی رشد تنظیم کننده‌های پایریپروکسی‌فن و دیفلوبنزورون در شرایط حرارتی مختلف روی شب‌پره موم‌خوار بزرگ (Galleria mellonella L.)
ویژگی‌های زیستی و رفتاری زنبور Anisopteromalus calandrae (Howard) (Hym.: Pteromalidae)، پارازیتوئید سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات Callosobruchus maculatus (F.)(Col.: Bruchidae) روی نخود
تنوع گونه‌ای زنبورهای مخملی (Bombus spp.) در دو منطقه کوهستانی البرز مرکزی ایران
برآورد نیازهای گرمایی پروانه چوبخوار پسته Kermania pistaciella Amsel در شرایط صحرایی
ارزیابی اثر برخی ترکیبات شیمیایی دورکننده روی زنبورعسل (Apis mellifera L.) در ایستگاه‌های تغذیه‌ای در مزرعه


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عصاره های گیاهی جایگزین سموم شیمیایی خواهند شد

عصاره های گیاهی جایگزین سموم شیمیایی خواهند شد

عصاره های گیاهی به دلیل تجزیه شدن در خاک اثرات سوء کمتری نسبت به سموم شیمیایی دارند لذا محققان درصدد جایگزینی عصاره های گیاهی به جای سموم شیمیایی هستند.
دکتر محسن مروتی – رییس بخش آفتکشهای موسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی با اعلام این مطلب گفت: گرچه استفاده از سموم شیمیایی در مبارزه با آفات در کوتاه مدت نتایج بسیار مؤثری به بار آورد ولی به تدریج اثرات سوء آن بر انسان، سایر موجودات زنده و محیط زیست آشکار گردید، از این رو یافتن جایگزینهایی برای سموم شیمیایی امری اجتناب ناپذیر است. وی افزود: البته حذف سموم امکان پذیر نیست بلکه می توان با استفاده از عصاره های گیاهی و جانشین های دیگر در کنار سموم شیمیایی مقدار مصرف این مواد را کاهش داد.
دکتر مروتی با اشاره به این اصل سم شناسی که «هر دارو با دوز بالا می تواند سمی و کشنده باشد» گفت: محققین از این اصل در تولید سموم گیاهی استفاده کرده اند. وی افزود: شدت سمیت داروهای گیاهی که به عنوان سموم آفتکش استفاده خواهند شد کمتر از داروهای شیمیایی است و برای انسان زیان آور نیست اما بر حشرات که در امر تولید کشاورزی دخیل هستند اختلاف ایجاد می کند.
مهندس لیدا جباری- کارشناس بخش عصاره های گیاهی نیز گفت: ثابت شده است که برخی عصاره های گیاهی مانند چریش (NWM) که در استان هرمزگان و چابهار و سایر مناطق می روید، خاصیت آفت کشی خوبی در مقابل تعدادی از آفات کشاورزی دارد. وی افزود: در این بخش عصاره های گیاهی مناسبی که خواص آفت کشی دارند شناسایی و خالص سازی می شوند و بعد از بررسی نتایج آنها در محیط کشت برنامه ریزی مناسب مورد بهره برداری در سطح وسیع قرار خواهد گرفت.
مهندس جباری در ادامه گفت: جهت اجرایی شدن این امر پروژه ای که مشتمل بر چندین طرح تحقیقاتی دیگر است در دست بررسی است. منبع

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی اختصاصی چشمهای زنبور عسل

بررسی اختصاصی چشمهای زنبور عسل

در شبکیه چشم انسان یک میلیون سلول مخروطی از سه نوع مختلف و یکصد میلیون سلول میله ای وجود دارد . توسط سلولهای مخروطی که هر یک از انواع آن جهت رنگی خاص تخصیص یافته اند ، دیدن رنگها ممکن شده است . در سلولهای مخروطی و میله ای طی فرآیندی نوری –شیمیایی ، پیامهای بینایی به شکل پالسهای الکتریکی توسط عصب اپتیک هدایت می شوند . عصب اپتیک دارای یک میلیون فیبر عصبی است که قادر به انتقال 10 میلیون بیت اطلاعات در ثانیه است . این در حالیست که سریعترین مودمها تنها قادر به انتقال 56000 بیت اطلاعات در ثانیه می باشند .تعداد بیتها در ثانیه به شدت نور بستگی دارد . در حشرات، بینایی توسط تعدادی چشم منفرد و یا مرکب تامین میگردد . چشم حشرات در مقایسه با چشم انسان غیر متحرک بوده و قابلیت فوکوس نیز ندارد و تنها قادر به دیدن مسافات بسیار کوتاه است . پروانه ها که دارای دید نسبتا بیشتری در میان حشرات هستند تا چند متر را می بینند در حالیکه زنبوران تنها قادر به دیدن تا مسافت 25 سانتی متر می باشند . حشرات برای جبران نقیصه بینایی خود به حس بویایی بسیار حساسی مجهز هستند .
تصور می شود چشم مرکب حشرات که دارای دو تا 30000 لنز می باشد ، تصویری موزائیک مانند ایجاد نماید . در بیشتر موارد دید حشرات تنها به تشخیص شکل و حرکت محدود می گردد اما در مورد سنجاقک که طعمه خود را در حال پرواز صید میکند بی تردید باید دارای دید بسیار بهتری از محیط اطراف خود باشد . سنجاقک با داشتن دو چشم مرکب بزرگ که هر یک از 30000 لنز تشکیل شده و دو چشم منفرد به خوبی با خوی صیادی و فعالیتهای حیاتی اش وفق یافته است . چشم حشرات هنگام تبدیل آنها از مرحله لاروی به مرحله بلوغ دچار تغییراتی می گردد . با وجود تفاوتهای بسیاری که بین چشم انسان و چشم حشرات مشاهده می گردد ، شباهت نزدیکی بین ژن مسئول کنترل تکامل چشم در انسان و حشره ای مانند مگس خانگی وجود دارد . سایر خصوصیات چشمها در حیوانات مختلف که منجر به بوجود آمدن تفاوتها می گردد توسط ژنهای دیگریکنترل می گردد . یک چشم منفرد که در میان یک چشم مرکب قرار گرفته ،
اوماتیدیوم ( ommatidium ) نامیده می شود . در این اماتیدیوم بلافاصله پس از عدسی ، یک مخروط کریستالی وجود دارد که به سلولهای طویلی بنام رابدوم ( rhabdome ) که در حقیقت یک صفحه فتورسپتور را تشکیل می دهند متصل می گردد . این سلولها توسط سلولهای شبکیه که رابدوم ترشح می کنند ، احاطه شده اند. مخروط کریستالی، سلولهای رابدوم و شبکیه ، توسط سلولهای پیگمانه احاطه شده اند که اوماتیدیوم را از نظر نوری از سایرین جدا می کند. سلولهای شبکیه به سلولهای عصبی متصل می شوند که پیامها را به گانگلیون نوری هدایت می کنند .
در گونه هایی از حشرات که در شب فعالیت می کنند، سلولهای رابدوم به مخروط کریستالی متصل نیستند در نتیجه اوماتیوم ها کاملا از یکدیگر جدا نشده اند که این موضوع به هدایت نور بیشتر اما شفافیت کمتر تصویر منجر شده است.
عمل دیدن طی یک فرآیند فتوشیمیایی صورت می پذیرد . مولکول رتینال (retinal) موجود در سلول رابدوم فتونهای نور جذب شده را از حالت منحنی به شکل مستقیم در می آورد . رتینال به غشای پروتئینی بنام اُپسین (opsin) متصل است که به این مجموعه رودوپسین (rhodopsin) می گویند . رتینال هنگام ایجاد تغییر در فوتون از این مجموعه جدا شده و پس از آن اپسین یک سلول عصبی را تحریک می کند . سلول عصبی پیام را به مغز هدایت کرده و تشخیص یک فوتون را توسط رابدوم به مغز اعلام می دارد . بدنبال آن رتینال به کمک ویتامین A با اپسین ترکیب شده و مجددا رودوپسین شکل می گیرد .
سیستم بینایی زنبور عسل شامل دو چشم مرکب و سه چشم ساده است . هر چشم مرکب از هزاران سلول حساس به نور که به زنبور به درک نور ، رنگ و همینطور پرتوی UV آفتاب کمک می کنند تشکیل شده است .
سه چشم ساده زنبور بشکل مثلث بر روی سر حشره قرار گرفته که اسلی(ocelli) نامیده می شوند. این چشمها اغلب به تشخیص مقدار نور موجود در محیط به زنبور کمک می کنند اما قادر به درک تصویر نیستند .
قرنیه چشمان مرکب زنبور عسل از مو های بسیار ریزی پوشیده شده است . البته وجود مو بر روی قرنیه مختص زنبور عسل نیست و حشرات دیگری مانند مگس ها نیز دارای چشمان مرکب با قرنیه پرمو هستند . زنبور عسل هنگام جمع آوری گرده گلها ،
گرده ها را بر روی بدن ، پاها و سر و از جمله چشمها و آنتن خود جمع آوری کرده و سپس به داخل کیسه گرده موجود بر روی پاهای عقبی انتقال می دهد .
با وجود اینکه زنبور عسل طیف وسیعی از رنگها را بخوبی می بیند تنها قادر به تشخیص شش گروه اصلی رنگها از قبیل زرد ، آبی سبز ، آبی ، بنفش ، UV و رنگی که بنام ارغوانی زنبوری شناخته می شود و مخلوطی از زرد و UV است ، می باشد . این حشرات قادر به دیدن رنگ قرمز نیستند .
چشمان مرکب زنبور عسل از هزاران عدسی نازک که هریک صفحه (facet) نامیده می شوند تشکیل شده است . دانشمندان معتقدند که هر عدسی یک چشم مرکب قسمت کوچکی از دید زنبور را دریافت می کند سپس مغز تصویر هر یک از عدسی ها را گرفته و تصویر بزرگ موزائیک مانندی ارائه می دهد . مزیت چشم مرکب ، توانایی آن در تشخیص حرکت است . زنبوران بسادگی می توانند بین الگوهای یک پارچه و شکسته تفریق قائل شوند اما برتری بیشتری در تشخیص تصاویر شکسته از خود نشان می دهند و به همین علت یک گل متحرک و یک گل ساکن را از یکدیگر تمیز می دهند .
بنابراین چشم زنبور عسل بخوبی جهت ادراک حرکت وفق یافته است. نویسنده: دکتر فرزین حسینی

منابع :
1. S. Sutton-Vane, The Story of Eyes. Phoenix House 1960, London.
2. W.H.Freeman, Brian Bracegirdle, An Atlas of Invertebrate Structure. Heinemann Educational Books, 1971, London.
3. Kurt Fiedler, Johannes Lieder. Mikroskopische Anatomie der Wirbellosen. Fischer Verlag, 1994, Stuttgart.
4. P. Suppon, Chemistry and Light, Royal Society of Chemistry,1994, Cambridge.
5. Riccardo Levi-Setti, Trilobites. 1993, University of Chicago Press.

١- وبلاگ تخصصی دکتر مهرداد حلوائی متخصص فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خصوصی‌سازی ناموفق در بخش گیاهپزشکی

خصوصی‌سازی ناموفق در بخش گیاهپزشکی

خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر از سیاست‌های جدی و اصلی دولت بوده است که در بخش‌های مختلف در حال اجرا است اما این موضوع مانند هر موضوع نوپای دیگری با مسائل و مشکلات متعددی روبرو است و واگذاری برخی بخش‌های کشاورزی به بخش خصوصی مشکلاتی ایجاد کرده که بخش گیاه‌پزشکی نمونه‌ای از آنها است. به گزارش خبرنگار مهر در کرج، خصوصی سازی در بخش های کشاورزی شتاب بیشتری نسبت به سایر قسمت ها دارد و هم اکنون بخش قابل توجهی از کشاورزی کشور با حمایت دولت و توسط بخش خصوصی اداره می شود.
اما واگذاری برخی بخش های کشاورزی به بخش خصوصی مشکلاتی ایجاد کرده که در صورت عدم رسیدگی به موقع منجر به بروز مشکلات متعدد خواهند شد. یکی از بخش هایی که تقریبا به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است گیاه پزشکی است و سازمان حفظ نباتات بخش قایل توجهی از گیاه پزشکی کشور را به بخش خصوصی واگذار کرده است. گیاه پزشکی به خصوص در عصر حاضر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا همه ساله کشاورزان از محل بیماری های گیاهان خسارات جبران ناپذیری می بینند و حضور گیاه پزشکی در کنار کشاورزان بسیار ضروری می نماید.
با شتابی که روند خصوصی سازی در کشور دارد فعالیت های گیاه پزشکی کشور متعلق به کلینیک های گیاه پزشکی است و حتی فعالیت های ترویجی در این زمینه می تواند از طریق این کلینک ها صورت گیرد. چندی پیش یکی از مسئولان کشوری در این خصوص اظهار داشته بود:" فروش سم بدون نسخه گیاه پزشکی ممنوع است"، یعنی کسانی که قصد سم پاشی مزارع و باغ های خود را دارند حتما باید از یک گیاه پزشک نسخه دریافت کرده باشند و این نشان از اهمیت این مراکز در حال و آینده نزدیک است. هم اکنون 14 مرکز گیاه پزشکی در استان تهران فعال هستند که توسعه آنها برای پیشگیری از آفات گیاهی و بیماری ها در منطقه بسیار موثر ارزیابی می شود.
این مراکز کار مشاوره و هدایت کشاورزان در مراحل مختلف نظارت ، کاشت ، داشت، برداشت ، بسته بندی و مهار عوامل خسارت زا را برعهده دارند اما مشکلات خصوصی سازی دامن این بخش را نیز گرفته است. مسئول یکی از کلینیک های گیاه پزشکی استان تهران در این خصوص گفت: در مراحل اولیه احداث کلینیک حمایت های خوبی از احداث آن صورت گرفت اما پس از آن به حال خود رها شده ایم و هم اکنون حتی به سم فروشی هم روی آورده ایم تا حداقل هزینه های این مرکز به صورت سربه سر تامین شود.
این مسئول افزود: مسئولان به جوانان فعال در کلینیک ها اعتماد ندارند و این روند آینده گیاه پزشکی را به خطر می اندازد در حالیکه جوانان در این زمینه تخصص بیشتری دارند و بی اعتمادی به آنها باعث هرز رفتن سرمایه های مملکت می شود. وی تصریح کرد: برخی مواقع نیز حضور دلالان کار ما را کساد می کند و دلالان به جای ما به ایفای نقش می پردازند درحالیکه گیاه پزشکی تخصص ماست و اصولا برای همین موضوع کلینیک احداث کرده ایم. این کارشناس یادآور شد: همین کلینیک ها می تواند با ورود نیروهای متخصص و تحصیل کرده کشاورزی به داد کشاورزی کشور برسند و در سایه تجربه کشاورزان این بخش از کشور را متحول کنند اما کمبودها آنها را ناتوان کرده است.
وی تاکید کرد: برای احداث یک کلینیک پزشکی میلیاردها ریال اعتبار نیاز است که به طور طبیعی جوانان فارغ التحصیل از دانشگاه، این مبلغ را ندارند ، اعطای تسهیلات بانکی هم همانطور که همه می دانند ضوابط بسیار پیچیده ای دارد که تامین وثیقه های سنگین یکی از آنهاست. این کارشناس یادآور شد: جوانی که جز تخصص چیز دیگری ندارد چگونه باید بتواند وثیقه میلیاردی برای دریافت وام تهیه کند که اگر چنین وثیقه ای داشت در کاری زودبازده تری سرمایه گذاری می کرد. به گزارش مهر؛ استان تهران به دلیل حضور پرشمار فارغ التحصیلان کشاورزی محل مناسبی برای احداث کلینیک های گیاه پزشکی است و در صورت حمایت مسئولان ظرفیت تبدیل به قطب گیاه پزشکی خاورمیانه را دارد.
وجود معتبرترین دانشکده کشاورزی کشور در این استان، موسسات متعدد کشاورزی و علمی نیز این مسیر را هموارتر می کند و تنها کافی است مسئولان با نگاهی ویژه به موقعیت و ضرورت گیاه پزشکی در کشور توجه کنند تا هم اهداف خصوصی سازی محقق شود و هم بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان کشاورزی در رشته مطلوب خود شاغل شوند. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این خصوص گفت: با واگذاری فعالیت های گیاه پزشکی به بخش خصوصی آینده این بخش در دست کلینیک های گیاه پزشکی کشور خواهد بود. علی علیزاده افزود: فعالیت های سازمان حفظ نباتات در زمینه گیاه پزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است اما مشکلات متعددی در این بخش وجود دارد. وی خاطرنشان کرد:عدم ارائه تسهیلات کافی، وثیقه های سنگین برای دریافت تسهیلات ، تامین نشدن بودجه گسترش آزمایشگاه ها ، به روز نبودن تعرفه نسخ پزشکی و ضوابط پیچیده بانکی از جمله معضلات این بخش است.
علیزاده تصریح کرد: هم اکنون استان تهران موقعیتی استثنایی برای توسعه گیاه پزشکی دارد زیرا عده زیادی از فارغ التحصیلان متقاضی این امر هستند و تنها کافی است دولت فکری برای حمایت از آنها بکند. وی اظهار امیدواری کرد: با رفع مشکلات گیاه پزشکی کشور در بخش خصوصی خدمات رسانی مطلوب تری به بهره برداران کشاورزی صورت گیرد و گیاه پزشکی کشور به سرعت مسیر رشد و تعالی را بپیماید. معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز گفت: توسعه مراکز گیاه پزشکی به منظور پیشگیری از بیماری های و آفات گیاهی در منطقه امری ضروری است . عباسعلی عامری تصریح کرد: دستگاه های اجرایی باید با بخش خصوصی برای توسعه این مراکز مشارکت کنند تا با توسعه گیاه پزشکی در مسیر ارتقای کیفی تولیدات کشاورزی و باغی گام برداشته شود.
وی یادآور شد: توسعه این مراکز در رفع معضل بیکاری فارغ التحصیلان نیز موثر است و از این منظر مسئولان باید در راستای احداث کلینیک های گیاه پزشکی گام بردارند.
منبع: خبرگزاری مهر

لینک دائم
 

Similar threads

بالا